tech_avto_na_prirodnom_gaze_02

Maşinile viitorului sunt electrice sau pe gaze naturale

Văzute de unii drept viitorul industriei auto mondiale şi soluţia pentru o lume mai puţin poluată iar de alţii doar nişte mijloace de transport scumpe şi cu autonomie limitată, maşinile cu propul­sie duală, carburant clasic plus altceva care poate fi energie electrică, etanol ori hidrogen, câştigă tot mai mult teren. Destul de normal în condiţiile în care pe­trolul atinge, an de an, noi maxime, iar încălzirea climei este deja o realitate.

La o recepţie cu scop carita­bil găzduită, la Hollywood, de Tom Hanks şi la care a luat cuvântul şi fostul preşedinte Bill Clinton, paparazzii s-au în­ghesuit să fotografieze pleiada de vedete, hainele şi maşinile lor. Unul câte unul, Cameron Díaz, Leonar­do DiCaprio, Carole King, Billy Joel, David Duchovny, Patricia Arquette sau Jackson Browne au păşit pe covorul roşu, după ce au încredinţat cheile maşinii valetului stilat însărcinat cu parcarea. Acesta a fost şocat atunci când în loc de Ferarri, Bentley şi Ja­guar, pe care obişnuia să le ducă la garaj, s-a trezit că toate aceste vedete veniseră cu câte un Prius. O maşină micuţă de nici 1,2 tone după care nu întorci capul pe stradă. Un hibrid, cu un consum de circa 3 litri la suta de km şi cu emisii poluante reduse la jumătate, care reprezintă noua modă în Ce­tatea Filmului şi în America. Pentru că, aşa cum remarca „Washington Post”, nu spiritul civic le-a determinat pe staruri să-şi facă o astfel de apariţie, ci faptul că e „trendy” să susţii lupta împotriva încălzirii globale.

Peste toate acestea însă, Hollywood a dat un semnal extrem de puternic în toată lumea, pentru că, nu-i aşa, nu-i puţin lucru să te plimbi cu aceeaşi maşină cu care se plimbă starul din „Titanic” ori Jay Leno. Şi, astfel, trendul deja instaurat odată cu scumpirea carburanţilor a devenit o modă, iar vânzările au explodat. Urmarea a fost că a devenit un dezavantaj major pentru giganţii auto din întreaga lume să nu aibă cel puţin un model hibrid în catalog sau măcar să nu lucreze la construcţia unuia. Totuşi, ce înseamnă în industria auto un hibrid? In dicţionar îl găsim definit ca fiind „acea maşină care funcţionează prin in­termediul a două sau mai multe surse de combustibil”. In majoritatea cazurilor avem de-a face cu două surse: carburanţi clasici şi energie electrică, dar există şi varian­ta carburant clasic şi etanol sau hidrogen. Care este marele avantaj al unui astfel de autovehicul? Un motor hibrid îi impune maşinii un consum foarte mic de combus­tibil, care-ţi permite să faci economii seri­oase atunci când faci plinul. De ce? Intregul sistem de funcţionare este gândit astfel încât, atunci când maşina merge cu o viteză constantă sau stă, dar cu motorul turat, motorul pe benzină se opreşte automat iar cel electric intră în funcţiune. Astfel, consu­mul de combustibili fosili este redus, spun producătorii, la aproape jumătate, ceea ce implică şi înjumătăţirea emisiilor de C02, potrivit www.hybridcar.com.

Ca de fiecare dată în ultimele decenii, în industria auto primii care au percutat la ideea de nou, cum a fost conceptul hibrid, au fost japonezii. Deşi conceptul nu era inovativ prima maşină hibrid fiind construită în 1928 de Ferdinand Porsche modelul actual a fost impus pe piaţă de inginerii din Ţara Soarelui Răsare. Toyota Prius s-a lansat în 1997, iar până în prezent a devenit unul dintre cele mai cunoscute branduri mondia­le. De altfel, deţine recordul mondial la vân­zări pentru un autovehicul hibrid – peste 1 milion de unităţi în toată lumea, dintre care mai mult de jumătate în America, ţara SUV- urilor şi a camionetelor care consumă peste 30 de litri/100 km. Honda Insight este pe locul doi ca vânzări, iar odată cu Lexus 460h, motorul hibrid a intrat şi pe segmentul de lux. Americanii au realizat chiar şi un SUV hi­brid – Ford Escape dar sunt încă departe faţă de japonezi, deşi stau mult mai bine la achiziţii ca europenii. Doar germanii Volswagen, Mercedes, BMW au în portofoliu modele hibride, iar vânzările de pe vechiul continent nu sunt nici la jumătatea celor americane. Viitorul modelelor hibride sună, bine. Deşi reprezintă, deocamdată, numai 3% din to­talul vânzărilor la nivel mondial, avansul se numără, an de an, cu două cifre. Creşterea preţului carburanţilor acţionează ca un cata­lizator pentru investiţiile marilor producători auto pe acest segment, iar creşterea veni­turilor populaţiei la nivel global nu va face decât să diminueze principalul dezavantaj al hibrizilor: preţul destul de mare,încă.

Şi pentru că, din ce în ce mai mult, să con­duci un SUV energofag începe să nu mai fie o fiţă, trebuie să luăm de bună afirmaţia lui Rob Reiner, producător de filme, care afirmă sigur pe el: „Nu văd niciun motiv pentru care fiecare maşină, fiecare SUV să n-aibă motor hibrid”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>